حكم التكبير في العيد
أخونا يسأل عن التكبير في يوم العيد، يقول: هل هو سنة أم بدعة؛ لأني ألاحظ أنه اختفى في كثير من المناسبات؟
التكبير في أيام العيد سنة، يوم عيد الفطر، ليلة العيد وصباح العيد حتى تنتهي الخطبة، هذا في عيد الفطر، يستحب التكبير ليلة العيد وصباح العيد إلى انتهاء الخطبة من الإمام والمأموم وغيرهم، أما في عيد النحر فيستحب التكبير من أول شهر ذي الحجة، من أول شهر الحجة إلى نهاية اليوم الثالث عشر، ثلاثة عشر يوماً، كلها محل تكبير، من أول يوم إلى نهاية اليوم التاسع العشر، إلى غروب الشمس، كله تكبير، وفيه يوم عرفة وما بعده يجتمع فيه التكبير المطلق والمقيد، التكبير المطلق في جميع الأوقات في يوم عرفة وما بعده، والمقيد عقب الصلوات الخمس، يكبر بعدها.
http://www.ibnbaz.org.sa/mat/16492
Question: our brother asked about the takbeer in the day of the Eid, he says, is it sunnah or bid'ah? because i have observed that it is no longer practised in many occation?
Answer: The takbeer in the days of Eid is sunnah, day of Eid al-Fitr, night of Eid and morning of Eid until finishing of the khutbah, this is in Eid al-Fitr, it is desirable [to make] the takbeer night of the Eid, and the morning of Eid to the finishing of the khutbah from the imam and the followers of the imam and those other than them.
As for Eid of the scarifice [Eid al-Nahar], then it is desireable [to make] the takbeer from first of month of Dhu-Hijjah, from beginning of month of al-Hijjah to the finishing of the 13th day, 13 days. All of them - all these days are legislated for takbeer, from first day to the finishing of the 9th day to the setting of the sun, all of it [for making] takbeer.
and in it including the day of arafah and what is after it, gathered in them the general takbeer and limited takbeer, the general takbeer in all times in the day of arafah and what is after it, and the limited follow [at the end of] the five salawat, takbeer after them.
Checked by: H. Yahya and H. Jariban